onsdag den 24. april 2013

At rejse er at leve

"Det fremmede fik herved en fredens glans, jeg fik det kært, og da min natur er at slutte sig let til menneskene, der da igen give tillid og hjertelighed, så følte jeg mig ude vel og kom der gerne." - At rejse er at leve. H.C Andersen

Jeg har valgt et udlands praktik ophold, da jeg gerne vil udvikle min faglige og personlige horisont. Derudover synes jeg det et spændende at lære om andres kulturer og hvordan tingene forløber i andre lande. Dette giver mig den mulighed, at kunne sætte tingene i et større perspektiv og ligeledes reflektere over dem. Endvidere giver det mig den egenskab at jeg i fremtiden vil være i større stand til nytænkning og blive mere bevidst om mine handlinger og holdninger.


Da jeg elsker at rejse og efterhånden har været en del steder i verden bla. Skandinavien, det meste af Europa, kryds og tværs af USA, Canadas udkant, højskole på Zanzibar samt været i Kenya og Tanzania, syntes jeg at det var oplagt at vælge Englang som min næste destination, da jeg faktisk aldrig har været der før og desuden gerne vil ud udvikle mine engelske færdigheder.

Jeg har valgt at arrangere opholdet sammen med en veninde, da jeg mener at det helt klart har sine fordele i forhold til alt det praktiske angående selve rejsen/opholdet. Derudover har det en stor fordel for at kunne have en at reflektere med over de forskelligheder i sundhedsvæsenet som vil optræde sammenlignet med vores sundhedssystem.

Jeg er tilknyttet Eastbourne District General Hospital, som ligger i udkanten af Eastbourne bymidte. Hospitalet er relativt stort og giver et omfattende udvalg af akut kirurgi og medicin. Under mit ophold skal jeg være 6 uger på en hjertemedicinsk afdelingen og dernæst 6 uger på en kirurgisk afdeling.  
__________________________________________________________________

Efter ca. 1-1½ års forberedelse går turen langt om længe til England hvor en masse forventninger venter på at blive opfyldt. (Hvilket gik lidt ned at bakke til at starte med).
Men jeg må ærligt indrømme at jeg var utrolig skuffet ved ankomsten til mit "nye hjem" for de næste mange måneder.

Turen herhen var lidt problematisk. - Problemerne startede allerede ved ankomsten til Gatwick lufthavn i London, hvor der var problemer med min venindes visum/opholdstilladelse. 



Senere kunne vi ikke komme i kontakt med vores engelske internationale koordinator, som står for vores ophold herover, og det resulterede i at vi var "strandet" på hospitalet hvor det var meningen vi skulle mødes med hende. Vi søgte hjælp hos den lille blomsterforretning der lå i hospitalet indgang. To ældre damer var meget behjælpelige og det lykkedes for dem at finde ud af hvor vi skulle bo og få vores nøgler.

Jeg bor i en fire værelses lejlighed, som deles med en anden sygeplejerske. Vi har hver vores værelse og resten deles. Det beboelses vi bor i, ligger lige ved siden af sygehuset og er tilknyttet sygehuspersonalet, og der er forskellige typer beboelse fra lejligheder til rækkehus.


Her er en "staff sports og social Club" med fitness rum, squashbane, svimmelpool + pub, restaurant på syghuset, hæve automat og postbutik på syghuset. Med andre ord det er en lille isoleret "by" for sig selv.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar