tirsdag den 21. maj 2013

Pacemaker




I dag skulle en af mine patienter havde foretaget en pacemaker operation, som foregik paa CCU, hjerteafdeling. Som ved enhver operation hjemme i Danmark, skulle patienten klargoeres til operationen ifoelge en procedure. Patienten blev vasket og klargjort med operationstoejet og der blev udfyldt en formular til operationspersonalet omkring patientens identitet, samtykke, faste, blodproever, EKG, blodtryk og puls etc.

Min patient havde vaeret indlagt nogle dages tid pga uregelmaessig hjerterystme og blev overvaeget vha. telemetri.  

Jeg ville rigtig gerne overvaere denne operation, da jeg finder det meget interresant at man kan gaa ind og overtage funktionen fra hjertets eget elektriske system. Deruover synes jeg det  er utroligt, at denne lille pacemaker maskine kan udsende elektriske impulser som er med til at faa hjertet til at slaa regelmaasigt igen uden at vedkommende maerker det.
Dette ingreb foretages naar patienten er ved bevidsthed, dog gives der noget sederende medicin til patienten for at faa vedkommende til at slappe af.

Under operationen observerede jeg hele processen omkring indgrebet. Patienten blev foerst vasket med desinficerende vaeske under kravebenet, og derefter at blive tildaekket med sterile stykker plastik. Derefter blev der lagt lokalbedøvelse, og derefter  et snit, hvor pacemakeren skal ligge under huden. Derefter findes det blodkar, hvor igennem pacemaker ledningerne bliver ført ned til hjertet. Pacemakeren er forbundet til hjertet med en eller to ledninger. Den ene ledning skrues fast i højre forkammer, den anden ledning skrues fast i højre hjertekammer. I min patients tilfaelde blev der kun skruet en ledning fast.

Da indgrebet var faerdig kunne min patient med det samme koeres tilbage til min afdeling. Jeg hjalp personalet med at koere patienten tilbage og var med til overleveringen fra operationssygeplejersken. Indgrebet var gaet fint og ligetil og patienten var velbefindende. De eneste gener patienten havde fra indgrebet var lidt oemhed omkring ingrebsstedet.  Hendes blodtryk blev maelt med 15 min mellemrum den 1 time og derefter hver 4 time det naeste doegn, men hjerterytmen overvaages via telemtri igen det naeste doegn. 
Dagen efter dette ingreb skulle min patient havde kontrolleret sin pacemaker af en specialuddannet bioanalytiker, som aflaeser om den virker og er indstillet korrekt.

Da det var min sidste dag i denne uges praktik havde jeg ikke mulighed for at foelge op paa patienten, hvilket ville have vaeret interessant for mig.
Jeg lod mig fortaelle af operationsafsnittets personale at patienten formentlig ville kunne komme hjem i loebet af de naeste par dage hvis der ikke opstod nogle komplikationer i forbindelse med indlaeggelsen af pacemakeren.   



Da det var mit foerste  pacemaker operation som jeg overvaerede, var jeg ikke saerlig behjaelpelig inde paa operationsstuen.  Saa jeg gjorde mig mest nogle observationer over hvordan de indlage pacemakeren, som jeg var meget opslugt af.

Efter min patient og jeg kom tilbage til afdelingen havde vi en god dialog omkring hele operationsforloebet. Vi snakkede lidt frem og tilbage om hvor hurtigt og ligetil indgrebet havde vaeret. Derudover fortalte jeg hende, at jeg syntes det var rigtig spaendende at havde overvaere dette indgreb.
Jeg er sikker paa at denne dialog var med til at goere patienten mere tryk efter indgrebet/operationen. Selvom det var en forholdsvis simpelt indgreb har det stadig fyldt meget i patientens hoved at hjertet ikke har fungeret ordenligt.   
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar