mandag den 20. maj 2013

PCI ingreb

I denne uges praktik fik jeg lavet et par aftaler med CCU, som er en hjerteafdeling hvor der bliver foretaget PCI og pacemakers, om at faa lov til at overvaere disse indgreb.
Jeg fuglte nogle af mine patienter fra min egen afdeling til CCU og derved fik jeg hele patient forloebet at se.
Den foerste dag var jeg med til at klargoere en af mine patienter til CCU. Der var en checkliste som skulle udfyldes af sygeplejersken omhandlende patienten identitet, patientens samtykke til indgrebet ect. (Lidt som en retningslinje over hvilke procedurer der skal foretages ved patientens klargoering til indgrebet). Derefter fulgte jeg med patienten ned til CCU, hvor patienten og jeg ventede i sengeafsnittet, indtil operationsstuen var klargjort.
Patienten var ved fuld bevidsthed under hele indgrebet og fik kun lagt lokalbedoevelse i lysken hvor indgrebet blev foretaget fra. Jeg fik fortalt at hvis nogle af patienterne foelte det lidt overvaeldende og skraemmende, kunne de faa noget berolignende/sederende som iv.
Min patient var rimelig afklaret med situationen, men oenskede alligevel noget berolignende for at tage nervoesiteten med god effekt.
Patienten havde forinden faet lavet en forundersoegelse / en KAG roegtenundersoegelse af hjertets kranspulsaare, hvorved der var fundet en forsnaevring som skulle behandles med en PCI, som ville give bedre blodforsyning til hjertet og dermed fjerne anfald af angina pectoris.
Jeg observerede hele processen og hvorledes PCI indgrebet blev foretaget. Jeg var meget overrasket over hvor smertefri og ligetil processen var. Det eneste smerte patienten maerkede var i forbindelse med at lokalbedoevelsen blev givet som injection og under selve ballonudvidelsen, hvor der forekom nogle smerter i brystet pga iltmangel, som forsvandt reletivt hurtigt igen saa snart stenten var indsat.
Hele indgrebet kunne jeg foelge paa roegten skaermende som viste deres processer i kranspulsaarerne omkring hjertet. Til sidst blev et roentgen billed fra forundersoegelsen sammenlignet med et nuvaerende billed efter PCI indgrebet, hvorved der tydeligt kunne ses at forsnaevringen var blevet forbedret. Da patienten som sagt var ved bevidsthed under forloebet, viste kirurgen patienten roegtenbillederne, hvorved patienten fik en stoerre forstaaelse over det saakaldte problem, som havde gjort udslaget til angina pectoris.  
Efter dette indgreb kunne patienten med vores hjaelp selv komme over i sin egen seng fra operationslejet. Patienten skulle vaere forbeholden med at boeje sig fremover det naeste stykke tid og forholde sig i ro, for at undgaa bloedning fra indstiksstedet.
Efterfoelgende skulle patienten have flere forskellige slags blodfortydende medicin, for forebyggelse af eventuelle tromber.
Jeg fulgte med patienten tilbage til min afdeling, og var med til overleveringen af patienten.
Efterfoelgende gik jeg ned paa CCU igen og var med til 3 PCI indgreb den samme eftermiddag. Jeg syntes jeg laerte rigtig meget ved at vaere med til disse indgreb, da jeg fik en meget stoerre forstaelse for hjertets anatomi og selve PCI indgrebet og dets effekt.
Senerer samme dag observerede jeg hvor velbefindende min patient var og med hvilken god effekt patienten havde af indgrebet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar